Wybór skrzydła dla ciężkiego pilota

Pierwsze skrzydło dla ciężkiego pilota

Często otrzymujemy pytania jakie skrzydło powinien wybrać pilot latający na dużej trajce nie posiadający dużego doświadczenia, szczególnie jeśli masa startowa znacznie przekracza 200kg.

Piloci, których masa startowa mieści się w 170kg mają prosty wybór: Universal 1.1 w rozmiarze 31m2. Takie skrzydło do doskonałe rozwiązanie do rekreacyjnego latania, ale nie każdy jest w stanie ograniczyć masę do tej wartości. Jeśli przekroczenie tej masy jest stosunkowo niewielkie (do 215kg) – dobrym rozwiązaniem może być Universal 1.1 w największym rozmiarze, czyli 34m2. Ten rozmiar nieco różni się  od swoich mniejszych braci – jest powiem pozbawiony speed systemu. I choć niewielu pilotów ciężkich wózków używa belki speeda – należy o tym pamiętać.

Firma Dudek Paragliders wprowadziła skrzydło przygotowane do latania z większymi obciążeniami –paralotnie Cabrio. Skrzydło produkowane jest w 4 rozmiarach 30, 34, 38 i 42m2. Już najmniejszy rozmiar posiada nośność 300kg, a dla doświadczonych – nawet 350kg. 34m2 zapewniają 350kg i odpowiednio dla doświadczonych pilotów – 400kg. 38m2 to już 400kg maksymalnej masy startowej i 450kg w przypadku doświadczonych pilotów. Największy rozmiar – 42m2 można używać do blisko 500kg, co znacznie przekracza potrzeby ogromnej większości pilotów.

Przy wyborze rozmiaru i samego modelu skrzydła trzeba wziąć, oprócz własnych preferencji i potrzeb, pod uwagę kilka czynników:

-doświadczenie

-masę startową

-moc silnika

Pamiętajmy, że masa startowa to wszystko, co zabieramy w powietrze, czyli: dodajemy masę ubranego pilota, wózek, benzynę, kask, zapas, skrzydło i inne elementy wyposażenia. Najlepszym sposobem sprawdzenia masy startowej jest wspólne zważenie zestawu gotowego do lotu.

Posiadając masę startową zakresie do 170kg – rozsądnym jest Universal 1.1 – w zasadzie niezależnie od mocy silnika, choć pamiętajmy, że przy tej masie minimalna moc silnika to 25KM, a optymalna – powyżej 30KM.

W zakresie 160-215kg możemy wybrać Universala 1.1 34 lub Cabrio 30. Cabrio 30 będzie nieco bardziej wymagające od silnika, ale również przyjemniejsze w pilotażu, łatwiejsze w starcie i gotowe na zwiększenie masy. Przy takiej masie moc silnika powinna przekraczać 35KM. Cabrio 30 będzie optymalne dla wszystkich większych wózków o dużej mocy, oczywiście w lataniu solo. Przy masie przekraczającej 200kg możemy wybrać także większy rozmiar – 34m2.

Czy możemy wybrać jedno skrzydło do lotów solo i w tandemie?

To zależy przede wszystkim od konkretnej masy pilota i wózka, a także od mocy silnika. W przypadku posiadania lekkiego wózka, o masie zbliżonej do 50kg latanie na jednym skrzydle w tandemie i solo jest w zasadzie niemożliwe. Różnica mas startowych wynosić będzie nawet ponad 50%, oczywiście w zależności od masy pilota i pasażera. Taka różnica jest zbyt duża. Jeśli jednak latamy na wózku, który waży ponad 100kg i ma odpowiednią moc (ok. 50KM), możemy latać na jednym skrzydle, choć oczywiście różnica w masie będzie odczuwalna i skrzydło inaczej się będzie zachowywać przy lotach solo i z pasażerem. Doskonałym wyborem będzie Cabrio 34 dla bardziej doświadczonych pilotów lub Cabrio 38 dla nieco mniej doświadczonych. Posiadanie jednego skrzydła jest pewnym kompromisem i wymaga nieco więcej czasu na przyzwyczajenie się, ale obniża koszty i nieco ułatwi logistykę.

Starałem się przekazać ogólne wytyczne, jakimi należy się kierować przy wyborze skrzydła. Trzeba pamiętać, że wybór optymalnej na początku kariery pilota, paralotni powinien być dokonany wspólnie z doświadczonym instruktorem znającym zarówno wszystkie dostępne modele, jak i zachowanie w locie poszczególnych rozmiarów.

W dzisiejszych czasach można dobrać skrzydło, które będzie bezpieczne w trakcie kursu i wkrótce po nim, a także sprawi przyjemność przez wiele lat eksploatacji.

Krzysztof Romicki

Instruktor paralotniowy

dudek cabrio of