Co potrzeba wiedzieć przed kursem

Chcesz wziąć udział w kursie na motoparalotnię – co potrzebujesz wiedzieć?

Wielu przyszłych pilotów zastasnawia się jak przebiega kurs, ile  kosztuje i w ogóle co powinni wiedzieć przed podjęciem decyzji o szkoleniu.

dudek solo paramotor moster

Oto najczęściej zadawane pytania stawiane nam przez przyszłych pilotów:

Będziemy się starać systematycznie uzupełniać poniższy tekst o kolejne pytania, jakie zadają nam piloci.

Ile kosztuje kurs?

Cena kursu dla pilotów, którzy nie posiadają żadnych uprawnień wynosi obecnie 3500 PLN. Kwota ta zakład użycie własnego sprzętu: napędu / wózka, skrzydła, kasku, spadochronu zapasowego. Istnieje możliwość odpłatnego wypożyczenia sprzętu na okres kursu.

Jak przebiega szkolenie?

Szkolenie zaczyna się od bardzo intensywnego treningu naziemnego oraz lotów w tandemie na 2-sterze z instruktorem. Jednocześnie prowadzimy szkolenie teoretyczne. W ten sposób pilot przygotowuje się do lotów samodzielnych. Aby ukończyć szkolenie należy spędzić co najmniej 10h w powietrzu i wykonać 3 przeloty na odległość co najmniej 15km każdy. Po wykonaniu programu szkolenia pilot otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu i może przystąpić do egzaminu państwowego.

Kiedy są zajęcia teoretyczne i w jaki sposób prowadzone?

Szkolenia teoretyczne prowadzimy głównie zdalnie, za pomocą aplikacji zoom. Zajęcia odbywają się wieczorami, w dni, w których pogoda nie pozwala na wykonywanie lotów. Forma zdalna umożliwia bardziej elastyczne prowadzenie zajęć. Zoom to bardzo prosta aplikacja – nie wymaga rejestracji, a w razie potrzeby pomagamy w przygotowaniu do nauki. Zoom można uruchomić na smartfonie, tablecie lub komputerze (polecamy komputery lub tablety). Wszystkie zajęcia są interaktywne, a uczniowie mają stały kontakt z prowadzącym.

Co po kursie?

Po ukończeniu szkolenia piloci przystępują do egzaminu państwowego. Dla naszych klientów organizujemy egzaminy w okolicy Warszawy. Egzamin trwa kilka godzin: zaczyna się od teorii, a po jej zdaniu następuje praktyczna część egzaminu, podczas której uczeń-pilot wykonuje lot i ćwiczenia wskazane przez egzaminatora. Wszystkie ćwiczenia trenujemy już podczas kursu, więc polecenia wydawane przez egzaminatora nie są zaskoczeniem. Po zdaniu egzaminu pilot występuje do Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wydanie Świadectwa Kwalifikacji Pilota Paralotni z odpowiednim uprawnieniem. Po otrzymaniu Świadectwa Kwalifikacji pilot może wykonywać loty samodzielnie.

Rodzaje uprawnień?

Są 3 podstawowe uprawnienia:

PPG – start na nogach z napędem plecakowym

PPGG – start na wózku z napędem

PG – loty bez napędu

oraz dwa dodatkowe uprawnienia:

TANDEM – uprawnienie do lotów  z pasażerem

INS – uprawnienie instruktorskie

Każde uprawnienie podstawowe jest niezależne od siebie i można mieć dowolną kombinację tych uprawnień. Uprawnienia TANDEM są przypisane do uprawnienia podstawowego, czyli np. TANDEM do PPGG.

Czy licencja jest międzynarodowa?

Każdy kraj wydaje własne uprawnienia paralotniowe i w niemal każdym kraju sposób licencjonowania jest nieco odmienny. Uprawnienia nie mają formy uniwersalnej, jednak są powszechnie akceptowane. W zasadzie nie spotkałem się, aby jakikolwiek kraj negował polskie uprawnienia i żądał własnych. W praktyce legitymując się polskim Świadectwem Kwalifikacji latałem w kilkudziesięciu krajach.

Ile muszę mieć lat?

Aby wziąć udział w kursie należy mieć skończone 18 lat lub ewentualnie 15 lat  i pisemną zgodę rodziców. W praktyce w naszym ośrodku osób niepełnoletnich było dosłownie kilka przez ostatnie 15 lat. Z drugiej strony całkiem często miewamy uczniów, który skończyli 70 lat. Wiek nie jest przeszkodą i na pewno każdy, kto chce i ma takie możliwości może spełnić marzenia o lataniu.

Czy trzeba mieć własny sprzęt? Ile kosztuje wypożyczenie sprzętu?

Większość pilotów zakupuje sprzęt w momencie zapisania się na kurs. Takie rozwiązanie jest najlepsze, ponieważ pilot uczy się od razu na swoim sprzęcie, nabywa wiedzę z zakresu obsługi i bieżącej konserwacji. Istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu – w przypadku startu z napędem plecakowym jest to koszt 2500 PLN, a na wózku – 3500 PLN. Podczas kursu uczeń jest w pełni odpowiedzialny za udostępniony napęd, skrzydło, kask i spadochron zapasowy.

Jak długo trwa kurs paralotniowy?

Kurs trwa tyle czasu, ile jest potrzebne do wykonania programu szkolenia. W praktyce jest to zwykle około pół roku. Dla pilotów z poza Warszawy albo takim, którym bardzo zależy na czasie organizujemy bardziej intensywne treningi (codziennie rano i wieczorem). Takie szkolenie to minimum 3-4 tygodnie. Proszę pamiętać, że program szklenia to łącznie ok. 40 lotów, 3 długie przeloty i ponad 10h w powietrzu, a tego nie da się wykonać w tydzień lub dwa.

Jak przebiega egzamin i od kiedy mogę latać samodzielnie?

Egzamin zaczyna się od teorii. Nasi uczniowie są przygotowani to tego egzaminu, każdy przedmiot omawiamy skrupulatnie i staramy się, aby pilot zrozumiał wszystkie zagadnienia. Po zdaniu egzaminu teoretycznego przeprowadzana jest część praktyczna. Zwykle pilot wykonuje lot, podczas którego symulowane są awarie lub nietypowe sytuacje. Przed egzaminem piloci trenują dokładnie takie ćwiczenia, jakie może wymagać egzaminator, więc egzamin nie jest zaskoczeniem. Należy pamiętać, że obecnie podczas egzaminów wiedza pilotów jest sprawdzana skrupulatnie.

Jakie

Czy są potrzebne badania lekarskie?

Loty rekreacyjne nie wymagają badań lekarskich. Wystarczy ogólny dobry stan zdrowia. Badanie lekarskie są niezbędne w przypadku chęci lotów z pasażerem, startu w zawodach rangi Mistrzostw Polski (i innych FAI kat.2), lotów komercyjnych (np. ciągnięcie bannera), a także dla kandydatów na instruktorów.

Kiedy będę mógł / mogła latać w tandemie?

Aby latać w tandemie należy spełnić wymagania dla kandydatów na pilotów tandemu. Są to m.in.: minimum 50h nalotu po uzyskaniu uprawnień, posiadanie badań lotniczo-lekarskich. W praktyce aby latać w tandemie należy mieć minimum 1 pełny sezon intensywnego latania lub kilka sezonów mniej regularnych lotów. W trakcie kursu w naszym ośrodku uzupełniamy wiedzę pilotów w zakresie bardziej zaawansowanego latania, a także uczymy latać z pasażerem. Po ukończeniu szkolenia na tandem pilot podchodzi do egzaminu zarówno teoretycznego, jak i praktycznego.

Czy można kupić jeden sprzęt do lotów solo, jak i w tandemie.

Tak, szczególnie w przypadku startu na wózku. Są skrzydła, które mają duży zakres wagowy i wielu, nawet doświadczonych pilotów świadomie wybiera jeden zestaw. Doskonałym rozwiązaniem jest wózek Paraelement Spyder / Cargo wraz z paralotnią Dudek Cabrio. W przypadku startu na nogach, odpowiednio mocny napęd może służyć do lotów solo i w tandemie, ale skrzydło zwykle należy wybrać oddzielnie.

Maksymalna (i minimalna) masa pilota

W zasadzie nie ma ograniczeń w maksymalnej masie pilota. Uczyliśmy pilotów, których masa przekracza 140kg i nie miało to wpływu na proces szkolenia. Ważne, aby dobrać odpowiednio sprzęt do pilota, a z tym nie powinno być problemów. Cięższym pilotom zalecamy starty na wózku, ale nie ma żadnej konkretnej granicy, przy której start na nogach przestaje być zalecany. Chętnie doradzimy w zakresie wyboru odpowiedniej trajki i skrzydła. Obecnie skrzydła sa bardzo nośne, a na rynku są dostępne silniki o mocy odpowiednie do każdej masy, więc zapraszamy wszystkich. Nie ma również minimalnej masy pilota czy pilotki. Mieliśmy uczniów poniżej 50kg, a nie raz widziałem jeszcze lżejsze osoby latające z napędem.

Czy można robić kurs na wózek i na “nogi” jednocześnie?

Zdecydowanie nie polecamy takiego rozwiązania. Jeśli już wiesz, że będziesz chcieć latać zarówno na wózku, jak i startować na nogach, polecamy w jednym sezonie zrobić jeden kurs, zdobyć trochę doświadczenia, a w kolejnym uzupełnić uprawnienia o drugie uprawnienie podstawowe. Jeśli nauczysz się latać w jeden sposób – drugi kurs będzie znacznie łatwiejszy, ale jeśli będziesz próbować uczyć się dwóch rzeczy naraz – ani jednej nie będziesz robić ani szybko, a pewnie również dobrze.

W jakich godzinach prowadzone jest szkolenie

Zajęcia praktyczne prowadzone są głównie wieczorami, kiedy warunki są spokojne. Nie oznacza to, że w dzień, np. w południe, nie można latać, ale wymaga to pewnych umiejętności i doświadczenia. Latamy zwykle do zmroku. Prowadzimy zajęcia również rano – zwykle od 6 do 9. Każda pora dnia ma swoje zalety. Rano jest więcej miejsca, a wieczorem więcej lotów.

Krzysztof Romicki

Instruktor Paralotniowy od 2006 roku