Jaki sprzęt na początek latania na motoparalotni

Kupno odpowiedniego sprzętu ma podstawowy wpływ na wygodę i bezpieczeństwo latania.

 

Sprzęt składa się z kilku elementów:

Niezbędne jest posiadanie:

paralotni (skrzydła)

napędu ppg lub wózka z napędem

spadochronu zapasowego

kasku z łącznością radiową

Dodatkowe wyposażenie, które ułatwią Ci latanie na paralotni z napędem:

wariometr z wysokościomierzem

kombinezon

 

Sprzęt dla początkującego pilota paralotni to taki zestaw, który jest łatwy w pilotażu, wybacza błędy i jest komfortowy.

 

Jaka paralotnia na początek

Pierwsza paralotnia musi być łatwa w pilotażu i wybaczać błędy. Niezłym wyborem są paralotnie szkolne, takie, jak Dudek Nemo XX. Najlepszym jest jednak paralotnia, która posiada profil samostateczny, dzięki któremu może mieć wszystkie pozytywne cechy skrzydła szkolnego, ale posiada dwie dodatkowe zalety: prędkość i odporność na podwinięcia. Taką paralotnią jest Dudek Universal 1.1. Jest to paralotnia, która doskonale nadaje się do szkolenia, ale ma osiągi porównywalne ze sprzętem bardziej wymagającym. Łatwo się na niej startuje, wybacza błędy w pilotażu, ale jednocześnie można na niej latać znacznie szybciej niż na Nemo XX. Universal 1.1 posiada zmienny profil i po odpuszczeniu trymerów jest rasową paralotnią napędową. Wybór takiego skrzydła pozwoli cieszyć się nim znacznie dłużej niż paralotnią szkolną. Dudek Universal 1.1 jest paralotnią, którą szczerze polecamy pilotom latającym rekreacyjnie.

Rozmiar paralotni musi być prawidłowo dobrany i zależy od masy pilota wraz z wyposażeniem. Chętnie dobierzemy odpowiedni rozmiar dla Ciebie.

Jaki napęd ppg powinien wybrać pilot.

Wybór napędu zależy przede wszystkim od masy, a w mniejszym stopniu od umiejętności. Dopiero najbardziej wymagający piloci potrzebują silnika o większej mocy.

Piloci o masie do ok. 75kg powinni wybrać jeden z napędów o mocy do 20KM: Paraelement Raket, Paraelement SNAP, Paraelement Thor 80 AMS, Paraelement Thor 130 AMS, Paraelement EOS

Piloci o masie powyżej 80kg mogą się zdecydować na mocniejsze jednostki: Paraelement Thor 190, Paraelement Bimmer lub Paraelement Thor 200

Oczywiście wybór konkretnego napędu zależy przeprowadzić fachowo biorąc pod uwagę wiele czynników, takich jak masa, sposób rozruchu i moc. Z przyjemnością doradzimy, który napęd należy wybrać.

Spadochron zapasowy

Spadochron zapasowy jest niezbędnym elementem wyposażenia każdego pilota. Dobiera się go do masy startowej. Masa startowa = wszystko, co zabieramy w powietrze, łącznie z benzyną, paralotnią i samym spadochronem.

Większość pilotów latających z napędem posiada spadochron Dudek Globe 160 lub Dudek GlobeLight 135. kupując Spadochron należy pamiętać o kontenerze i v-taśmie – te dwa dodatkowe elementy należy dokupić oddzielnie. Niektóre uprzęże napędowe posiadają wbudowany kontener. Oprócz tego do montażu mogą być niezbędne kwadraty metalowe.

Montaż spadochronu zapasowego należy zlecić osobie wykwalifikowanej posiadającej uprawnienia Mechanika Paralotniowego.

Kask PPG z łącznością

Odpowiedni kask zapewni Ci wygodę i bezpieczeństwo. Dobry hełm jest lekki i posiada system łączności. Posiadamy kilka modeli kasków, które różnią się od siebie detalami. Oryginalne kaski włoskiej firmy Icaro 2000 to doskonały wybór. Podstawowy Icaro TZ jest lekki, bezpieczny, niedrogi i ma dobry system łączności. Do kasku należy dokupić radio. Większość paralotniarzy używa częstotliwości z zakresu 144-160, czyli tzw. 2m, ale są rejony naszego kraju, w których używane są częstotliwości zakresu ok 440MHz, czyli tzw. 70cm. Obecnie jest na rynku bardzo wiele radiostacji dwuzakresowych. Popularne modele zaczynają się od ok. 200 PLN i mają bardzo dobre parametry. Wybór odpowiedniej kombinacji kasku i radia jest kluczowy do tego, aby można było nadawać z powietrza. Wiele radiostacji, nawet renomowanych producentów, bardzo słabo spisuje się w powietrzu podczas lotów z napędem. Można jednak bez problemu dobrać prawidłowo radio i kask, które będą działały w czasie lotów silnikowych.

Wariometr

Wariometr to urządzenie wskazujące zmiany wysokości, czyli pokazujące prędkość wznoszenia i opadania. Obecnie niemal wszystkie wariometry posiadają także funkcje wyświetlającą wysokość. Niektóre modele są także wyposażone w GPS. Posiadanie wariometru nie jest niezbędne na samym początku “kariery” lotniczej, jednak jest konieczne do sprawnego wykonywania dłuższych lotów. Wbudowany GPS, oprócz funkcji nawigacyjnych pokazuje prędkość paralotni w stosunku do ziemi, co bardzo ułatwia ocenę siły wiatru. Bardzo fajne urządzenia produkuje francuska firma Syride. Są małe, długo wytrzymują bez ładowania, a dodatkowo posiadają podświetlany ekran, co jest bardzo pomocne podczas lotów o zmierzchu.

Kombinezon

Zaletę posiadania dobrego kombinezonu poczujesz podczas pierwszego chodnego dnia, w którym będziesz latać. Nie jest niezbędny na początku, ale wskazany, gdy tylko zaczniesz latać. Dobry kombinezon ma szereg specjalnych funkcji powodujących, że lata się przyjemniej.

 

Odpowiedź na pytanie jaki sprzęt na początek latania na motoparaloni jest w sumie dość prosta. Należy wybrać bezpieczne skrzydło i dobry napęd. Kask musi mieć porządną łączność, a spadochron przeznaczony do masy. Choć ogólne zasady wyboru sprzętu przedstawiłem, to dobór konkretnych modeli i rozmiarów należy przeprowadzić konsultując się z instruktorem. Nie należy dobierać samodzielnie skrzydła, jeśli nie posiada się odpowiedniego doświadczenia.

Używany sprzęt do latania

Zakup sprzętu z drugiej ręki jest możliwy, jednak należy kupić go od zaufanej osoby. Kupując używany sprzęt należy skonsultować ten zakup z instruktorem. Zdarza się, że piloci wymieniają sprzęt i swój dotychczasowy wystawiają na sprzedaż oferując atrakcyjną cenę za porządny towar. Należy jednak pamiętać, że sprzęt nie młodnieje i że często skrzydła trafiają do sprzedaży właśnie dlatego, że ich sprawność znacznie spadła. Podobna sytuacja dotyczy również napędów PPG, które oprócz tego, że muszą być sprawne technicznie – muszą także być wygodne i komfortowe w lataniu, a tego warunku wiele używanych napędów nie spełnia. Instruktor doradzając zakup bierze odpowiedzialność za jego przydatność do lotów, w tym do lotów szkolnych, więc w jego interesie jest prawidłowy dobór Twojego wyposażenia. Cały sprzęt, który ma być użyty do szkolenia musi posiadać aktualne dopuszczenie do lotów. Bez tego nie może być użyty w procesie nauki.