Historia wózków Paraelement

Pierwszy wózek Paraelement powstał w 2006 roku, kiedy na rynku nie było żadnych sprawnie latających trajek. W tamtych czasach pełno było konstrukcji wyposażonych w koła od taczki, które były kopiami nieudanych włoskich wózków z końca poprzedniego wieku. Nasz wózek już wtedy posiadał koła 20″, które wówczas nie cieszyły się zaufaniem pilotów. Dziś większość latających wybierają właśnie takie koła… Postawiliśmy na wygodę i trwałość, a nasze pierwsze wózki do dziś latają.

 

Resize of IMG

Była to konstrukcja wyposażona w klatkę bezpieczeństwa i umożliwiała loty solo i w tandemie. Na dokładnie tym wózku Krzysztof Romicki zajął czwarte miejsce podczas Mistrzostw Świata PPG w Pekinie, a także wygrał Motoparalotniowe Mistrzostwa Polski. W następnym roku wózek ten pozwolił mu zdobyć v-ce Mistrzostwo Niemiec i wygrać w Niemczech kwalifikację do Światowych Igrzysk Lotniczych – Turyn 2009.

 

paraelement historia wozkow ppg

Rok później powstał wózek Paraelement, który był inspiracją lub po prostu wzorem do kopiowania dla większości obecnie produkowanych wózków w Polsce.

 

 

paraelement historia wozkow ppg

 

paraelement historia wozkow ppg

 

 

 

 

Jednocześnie powstały większe wózki. Paraelement Cargo i Easy Fly. Cargo był wózkiem typowo tandemowym i sprawdzał się znakomicie. Dzięki usprawnieniu silnika Hirth 330cm3 udało nam się stworzyć wygodny, lekki wózek, na którym bez większych problemów latało dwóch mężczyzn po 100kg każdy. Easy Fly był wózkiem przeznaczonym do lotów solo, choć wielu pilotów latało na nim w tandemie bardzo chwaląc sobie tą możliwość.

 

paraelement historia wozkow ppg

 

paraelement historia wozkow ppg

 

paraelement historia wozkow ppg

 

paraelement historia wozkow ppg

 

 

 

 

 

Pod koniec 2010 roku postanowiliśmy zrobić wózek, który będzie doskonały do lotów solo, w tandemie i do zawodów. Tak powstał pierwszy Spyder, który zastąpił Easy Fly. Dzięki temu wózkowi wiele osób zaczęło latać. Uważamy go za przełom – dziesiątki uczniów rozpoczęło na nim swoją przygodę z lataniem, a 9 lat później wózki te cały czas są wykorzystywane. Są również wzorem do naśladowania i nawet w pod koniec 2018 roku pojawiają się najnowsze konkurencyjne modele skopiowane właśnie z tamtego Spydera.

 

paraelement historia wozkow ppg paraelement historia wozkow ppg paraelement historia wozkow ppg

 

W połowie 2011 roku Spyder przeszedł modernizację, podczas której powstała typowo jednoosobowa wersja Compact. Była nieco krótsza i niższa od standardowego Spydera. Od razu zyskała sobie przychylność zarówno pilotów początkujących, jak i zawodników. Spyder Compact jest łatwy w pilotażu, a jednocześnie pozwala bardzo efektywnie latać. Od razu udało się wygrać na nim Mistrzostwa Polski w 2011 i 2012 roku, wygrać wyszkowską Slalomanię w 2012, a następnie pobić rekord Świata w slalomie podczas Mistrzostw Świata w Hiszpanii. Wprowadziliśmy również do oferty wersję z zamontowanym na stałe napędem, dzięki czemu można było powiększyć kosz i montować śmigła 140cm. Podczas wspomnianych Mistrzostw Świata 2012 w Hiszpanii, Krzysztof Romicki i Marcin Krakowiak byli jedynymi pilotami spośród setki startujących, którzy używali śmigieł 140cm. Większość pilotów posiadała śmigła 120-125 cm, a tylko nieliczni 130cm. Większość pilotów przychodziła się pośmiać z tak dużych śmigieł. Rozwiązanie to nie znajdowało akceptacji zarówno w Polsce, jak i za granicą. Dziś prawie nikt nie lata na mniejszych…

paraelement historia wozkow ppg

W 2011 roku zaprojektowaliśmy i wyprodukowaliśmy przyczepy przeznaczone do wożenia wózków paralotniowych. Na rynku nie ma wygodniejszego sposobu transportowania wózka. Dwie wersje – standardowa – mieszcząca jeden wózek i XL – na dwa wózki Spyder lub jedno Cargo.

 

W 2012 roku stworzyliśmy również wózek MAGNI – łatwo rozkładany, wyposażony w goleń węglową.

Wózek PPG Paraelement Magni do paralotni

 

W 2013 roku jako pierwsi w Polce i jedni z pierwszych na świecie, zaczęliśmy montować wózki z silnikiem Polini Thor 250. Specjalnie do tego silnika wprowadziliśmy odświeżoną wersję Spydera z możliwością lotów tandemowych. Od tego czasu dostępne były dwie wersje Spyder i Spyder Compact różniące się niemal jedynie wysokością klatki. Długość wózków była identyczna. Spyder Compact z silnikiem Thor 250 był wózkiem dla najbardziej wymagających pilotów latających solo, a standardowy Spyder świetnie latał solo, ale pozwalał na loty w tandemie. W 2013 roku na Spyderze Compact Marcin Krakowiak zdobył Slalomowe Mistrzostwo Świata i Slalomowe Mistrzostwo Polski, a Krzysztof Romicki „klasyczne” mistrzostwo Polski. Szereg innych tytułów również zostało zdobyte na tym sprzęcie, m.in. tytuł Mistrza Czech.

 

wozek ppg paraelement spyder

W 2014 roku Marcin Krakowiak zdobył na Spyderze Mistrzostwo Polski, Slalomowe Mistrzostwo Polski, a Krzysztof Romicki wywalczył Slalomowe v-ce Mistrzostwo Europy.

wozek ppg paraelement spyder z thor

Na początku 2015 roku wprowadziliśmy do oferty nową wersję Cargo z silnikiem Polini Thor 250. Wózek został zbudowany na podstawie Spydera, ale jest od niego dłuższy o 30cm, dzięki czemu pilot może zapiąć pasażera i bezproblemowo zająć miejsce w uprzęży. Wózek jest przeznaczony przede wszystkim dla pilotów latających komercyjnie lub bardzo intensywnie.

paraelement historia wozkow ppg

W 2015 roku zaproponowaliśmy pilotom nową opcję – napęd elektryczny przeznaczony do przemieszczania się po drogach. Piloci mogą od tego czasu dojechać na startowisko nie korzystając z samochodu.

paraelement historia wozkow ppg

 

W 2016 roku stworzyliśmy Kozę – wózek z aktywnym podwieszeniem.

falcon

W 2017 roku wprowadziliśmy do oferty wózek Cargo 500, czyli najlżejszy wózek z silnikiem o mocy ponad 50KM. Wózek jest dostępny z nowymi silnikami XR500 i Rotax 582 lub odnowionymi Rotaxami 503 i 462. Dzięki temu zestawowi latanie komercyjne stało się łatwiejsze.

paraelement historia wozkow ppg

Pod koniec 2017 roku powróciliśmy do prostego wózka przeznaczonego do zamocowania napędu plecakowego. Nazwa Sport została zastąpiona Tango, a sam wózek zaprojektowaliśmy od nowa wykorzystując nasze doświadczenie. Jest to nic innego jak prosta konstrukcja przymocowana do normalnego napędu.

tango x

W 2018 roku odświeżyliśmy Kozę i wprowadziliśmy ją do sprzedaży  – udostępniając sprzęt, który wcześniej posiadali tylko zawodnicy. Koza pasuje do wszystkich napędów Paraelement wykorzystujących aktywne podwieszenie AMS. Większość napędów innych firm również można używać  z Kozą.

paraelement trike koza

Na sezon 2019 przygotowaliśmy kolejne nowości, które są dostępne już teraz.  Nasz najpopularniejszy wózek  –  Spyder – otrzymał regulowaną wysokość klatki, dzięki czemu jest możliwe obniżenie jej do lotów solo. Ma to szczególne znaczenie przy dynamicznym lataniu. Świetny wózek solo i wspaniały tandem – wielu pilotów posiadało dwie oddzielne  trajki, a teraz mogą kupić jedną.

paraelement spyder thor

Tango 2019 zyskało wzmocnienia podwozia i podtrzymania wypór.

paraelement tango moster vittorazi

Trzeba zaznaczyć, że producenci silników również nie próżnowali. Nowe wersje swoich motorów pokazali wszyscy najwięksi gracze: EOS 150, Polini Thor 190 i 200 HF oraz Vittorazi Moster.

W sezonie 2019 będzie można latać na najlepszych napędach i wózkach w historii.

 

W ciągu kiklunastu lat produkcji wózków wprowadziliśmy jeszcze kilka mniej popularnych projektów, do których z całą pewnością jeszcze kiedyś wrócimy:

Piekny wózek z półkolistą ramą.

paraelement historia wozkow ppg

Trajka z klatką pod ramionami pilota.

paraelement historia wozkow ppg

Wózek z klatką przeznaczony do Snapa 100. Łatwo się rozkładał, wykorzystywał uprząż napędu plecakowego wraz z wyporami, ale zamontowaną w samym wózku, dzięki czemu latanie było wygodne. Powstał chwilę przed Spyderem i został przez niego naturalnie wyparty. Mimo wszystko był to udany, fajny i komfortowy wózek.

paraelement historia wozkow ppg

 

Wózek, który nie posiadał ani jednego spawu. Wszystkie elementy były skręcane, a wcześniej toczone i frezowane na maszynach CNC. Ciekawa konstrukcja, która jednak okazała się zbyt skomplikowana i przez to kosztowna w produkcji seryjnej. Napęd również był ciekawą jednostką. Raket wyposażony w rozrusznik i śmigło 140cm, a także specjalnie dobrany rezonans, pozwalał latać pilotom o masie nawet 100kg. Cała konstrukcja ważyła ok. 30kg.

paraelement historia wozkow ppg