Fabryka Polini

Polini – z wizytą w fabryce

Producent silników odnoszących ostatnio największe sukcesy, firma Polini Motori S.p.A., została założona w latach 70-tych XX wieku przez trzech braci – Carlo, Franco i Piero. Bracia są pasjonatami wyścigów, dzięki czemu firma przez cały czas dąży do osiągnięcia jak najbardziej optymalnych parametrów swoich produktów. Od 40 lat wytwarza podzespoły podnoszące osiągi skuterów i motocykli, a od blisko pięciu, produkuje silniki do paralotni – Thor.

To, co odróżnia firmę Polini od innych producentów silników, to technologia i zaplecze techniczne.  Wszystkie elementy są projektowane komputerowo, m.in. w programach typu CAD, a następnie produkowane przy użyciu najnowszych obrabiarek sterowanych numerycznie. Większość elementów wytwarzana jest na miejscu, bez konieczności zamawiania ich w innych firmach, dzięki czemu tempo wytwarzania jest bardzo wysokie.

Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Alzano-Lombardo, około 50km na północny wschód od Mediolanu. Budynek o powierchni 20000m2 i jest podzielony na biura, magazyn i zakład produkcyjny. Oprócz tego wydzielona jest specjalna hala, w której prowadzone są badania.

W ofercie firmy jest dostępnych 5 silników: Thor 80, Thor 130, Thor 190, Thor 200 i Thor 250 o mocy odpowiednio od 18 do 36KM. Wszystkie, oprócz jednej odmiany Thora 190, posiadają sprzęgło odśrodkowe, i wszystkie oprócz Thora 190 mają przekładnie zębatą umieszczoną w oleju, wymuszone chłodzenie i ręcznie wykonaną rurę rezonansową. Silniki Thor 80, 130 i 200 można zamówić w wersji z gaźnikiem pływakowym Polini PWK lub membranowym Walbro. Thor 250 występuje wyłącznie z gaźnikiem pływakowym Polini PWK. Wszystkie silniki posiadają stosunkowo niewielki efekt odśmigłowy, dzięki masom poruszającym się w przeciwnych kierunkach.

 

Thor 100 to pierwszy silnik Polini Thor, który od razu odniósł ogromny sukces. Pojemność 110cm3 generuje 20,5KM i zapewnia łagodną charakterystykę silnika. Masa 13,8kg stawia ten silnik wśród lżejszych jednostek, ale moc zbliża go do zdecydowanie cięższych silników. Przekładnia zębata znajduje się w oleju, a całość jest bardzo skutecznie chłodzona. Rozruch odbywa się za pomocą szarpaczki Flash Starter, dzięki czemu jest bardzo łatwy, a sam system rozruchu – bardzo trwały. Silnik posiada zapłon elektroniczny i generator o mocy do 80W, więc możliwe jest podłączenie odbiorników prądu, takich jak podgrzewane rękawiczki, przyrządy itp. Thor 100 umozliwił Alexandrowi Mateosowi zwycięstwo w Slalomanii 2011 we Francji.

Thor 130 to nieco większy brat Thora 100. Pojemność 125cm3 zapewnia moc 21,5KM i podobnie, jak w przypadku Thor-a 100 charakterystyka jest bardzo łagodna. Wszystkie zalety mniejszej jednostki są zachowane, jednak minimalnie zwiększono moc – do ok. 22KM.

Thor 200 to silnik, który osiąga moc 29KM z pojemności 193cm3. Występuje w wersji z ręcznym rozruchem lub w wersji z podwójnym – elektrycznym + ręcznym. Rozruch ręczny jest bardzo lekki, jak na taką moc i pojemność, dzięki szarpaczce Flash Starter. Pilotom latającym na wózkach zalecamy wersję z podwójnym rozruchem. Dzięki zastosowaniu specjalnych baterii litowych wzrost masy w stosunku do wersji z manualnym rozruchem, wynosi tylko ok. 2kg. W przypadku zastosowania standardowych akumulatorów, należy się liczyć ze wzrostem masy o około 3,5kg. Podobnie, jak mniejszy model, Thor 200 posiada generator o mocy 80W (przy 5500 obr/min). Thor 200 jest jedynym silnikiem o zbliżonej mocy, który posiada przekładnię zębatą, a dodatkową, unikalną w silnikach paralotniowych sprawą, jest posiadanie wałka wyrównoważającego. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania znacznie zmniejszone są wibracje silnika. Thor 200 był najpopularniejszym silnikiem podczas Mistrzostw Świata 2012 w Marugan. Thor 200 jest silnikiem ekonomicznym, czego dowodem jest lot Alexandra Mateosa w Rudnikach, który osiągnął spalanie na poziomie 1,7l/h pozostawiając w tyle inne jednostki, również te, o znacznie mniejszej mocy i pojemności. Jest to silnik przeznaczony dla cięższych pilotów, również tych, którzy latają na wózkach, a także dla pilotów tandemu. Thora 200 wybiera również wielu lekkich zawodników oczekujących ogromnej mocy przy zachowaniu rozsądnej masy.

Thor 250 to najmocniejszy silnik w ofercie Polini. Przy pojemności 244cm3, osiąga moc 36KM w wersji z pojedynczym zapłonem i 37,8KM w wersji z dwiema świecami. Silnik jest chłodzony cieczą, dzięki czemu znaczenie zwiększono skuteczność chłodzenia. Konstrukcja jednostki jest bardzo zbliżona do Thor-a 200 – w środku znajdziemy wałek wyrównoważający zmniejszający wibracje, przekładnię zębatą zatopioną w oleju, sprzęgło odśrodkowe, generator prądu 80W. Dzięki chłodzeniu wodą istnieje możliwość zmniejszenia zużycia paliwa, dzięki czemu silnik jest bardzo ekonomiczny.

 

Do firmy Polini pojechaliśmy przede wszystkim na szkolenie serwisowe. Braliśmy udział w montażu i demontażu silników od początku do końca – od pojedynczych śrubek do fazy sprawdzenia. Musimy napisać, że każdy silnik Polini Thor jest testowany przed spakowaniem. Zbudowano specjalne stanowisko, na którym mierzone są obroty, ciąg i temperatura silnika. Dopiero po wykonaniu wszystkich testów sprawdzających, silnik może trafić do użytkownika.

Aby pokazać nam, jak należy serwisować silniki Thor, przedstawiono nam dokładnie wszystkie czynności związanie z powstaniem silnika. Przedstawiono nam projektantów i pokazano biuro projektowe. Choć w stosunku do biur architektonicznych, zespół opracowujący Polini może nie wydawać się zbyt liczny, jednak 5 projektantów w firmie produkującej sprzęt w branży paralotniowej robi ogromne wrażenie. Na pierwszy rzut oka widać ogromny potencjał firmy, która w ciągu kilku lat zdobyła wiodącą pozycję na rynku.

Biuro sprzedaży podzielone jest na część obsługującą rynek włoski (łącznie ok. 3200 punktów sprzedaży) i poszczególne rynki zagraniczne. Spotkaliśmy się tam z osobami, z którymi dotychczas kontaktowaliśmy się wyłącznie drogą elektroniczną.

Około 8000m2 zajmuje magazyn, w którym składowane są gotowe produkty, a nad nim znajduje się hala produkcyjna podobnej powierzchni, na której montowane są m.in. silniki Thor. Każdy silnik składany jest przez jedną osobę na specjalnie przygotowanym stanowisku. Ciekawe dla nas zastosowanie pneumatycznych, a nie elektrycznych, narzędzi wspomagających montaż. Kolejną ciekawostką było posiadanie przez montera różnych narzędzi z włożonymi uprzednio nasadkami, dzięki czemu, podczas montażu, nie zmienia końcówek, tylko całe wkrętarki. Podobnie było z kluczami dynamometrycznymi. Wszystkie klucze, a było ich około dziesięciu, były odpowiednio ustawione i miały założone odpowiednie nasadki dla całego cyklu montażu, czyli monter nic nie ustawia, a tylko używa kolejnych kluczy, dzięki czemu montaż jest bardzo szybki i precyzyjny.

Po spędzeniu wielu godzin i zmontowaniu kilku silników, przenieśliśmy się do hali, w której umieszczono ciężkie maszyny wytwarzające poszczególne podzespoły. Oprócz frezarek, tokarek, maszyn do cięcia laserem, wodą i wielu, wielu innych, pokazano nam specjalnego robota wytwarzającego gaźniki. Ta precyzyjna maszyna, która kosztowała blisko 2 miliony euro, zapewnia szybką i precyzyjną obróbkę części gaźników, dzięki czemu mogą być wytwarzane większe liczby modeli i produkowane mniejsze serie poszczególnych typów. Praca tego urządzenia robi ogromne wrażenie.

Kolejną ciekawostką jest to, że na dachu budynku umieszczono panele słoneczne, a w holu zamontowano wyświetlacz informujący o parametrach pracy. Podczas naszej obecności panele dawały średnio 100kW energii, a aktualne zużycie nie przekraczało tej wartości. Nadmiar tej energii jest sprzedawany do sieci energetycznej, a gdy firma potrzebuje więcej – kupuje prąd od dostawcy. U nas w kraju tak się nie da.

Serwis Polini w Polsce

Firma Paraelement posiada wszystkie narzędzia niezbędne do wykonania napraw silników Thor w pełnym zakresie, zarówno gwarancyjnych, jak i pogwarancyjnych. Posiadamy przeszkoloną przez Polini kadrę, która może wykonywać przeglądy, naprawy bieżące i potrafi usunąć poważne usterki, gdyby było to koniecznie. Specjalnie przygotowane stanowisko z kompletem wyposażenia umożliwia szybką diagnozę i znacznie ułatwia usuwanie usterek. Najpopularniejsze części zamienne są dostępne od ręki, a dzięki częstym dostawom, pozostałe można otrzymać w krótkim terminie. Silniki są objęte 12 miesięczną gwarancją.